Skøjtebanen på Genforeningspladsen bliver ikke klar til denne sæson

15.01.2018
Indfrysningen af skøjtebanen på Genforeningspladsen driller stadig på grund af fejl i konstruktionen af skøjtebanen og det lune vintervejr.

Ifølge Rasmus Brandt Lassen, byggechef i Byggeri København, handler problemerne fortsat om den teknik, som leverandørerne af banen har benyttet.

”Vi har fået en ekstern ekspert i køleanlæg til at vurdere sagen, og vi presser naturligvis på, alt hvad vi kan, for at få vores totalentreprenør på arbejdet til at løse problemet. Desværre skal der nok større ændringer af anlægget til, som først kan foretages efter vinteren," siger Rasmus Brandt Lassen. Byggechefen understreger, at det er entreprenørens ansvar at få banen til at virke, og at Byggeri København i øjeblikket afsøger mulighederne for at få dækket tab i forbindelse med problemerne.

Genforeningspladsen stod efter en større opgradering færdig i maj sidste år med en ny 11-mands kunstgræsbane kombineret med et fast, indbygget anlæg til skøjtebane. Kunstgræsbanen har været flittigt i brug siden da, mens det altså stadig kniber med skøjtebanen.

”Det er selvfølgelig stærkt utilfredsstillende, at vi ikke får is på i denne sæson. Men banen skal stå der i mange år, så det er vigtigere, at vi finder en ordentlig løsning, end at vi forsøger at lappe på noget. Derfor fortsætter vi med at fryse banen ned – også af hensyn til at forstå, hvad der er gået galt. Isen på langsiderne er, som den skal være, men den bliver blød i svingene, og det skal vi selvfølgelig have fundet forklaringen på,” siger Mads Kamp Hansen, fritidschef i Kultur- og Fritidsforvaltningen.

Yderligere detaljer

Skøjtebanen lever på nuværende tidspunkt ikke op til kravene i udbudsmaterialet. Ifølge udbudsmaterialet skal banen holde frossen is 97% af tiden i perioden 1. november-28. februar under et normalårs vejr.

Skøjtebanen er en kombineret kunstgræs- og skøjtebane. Kombinationen af kunstgræs og skøjtebane er kun bygget ganske få steder i verden, og det er første gang, man bygger sådan en bane i Danmark.

I den kommende periode skal det afdækkes præcist, hvad der er årsag til, at isen ikke kan holdes frossen. Herefter vil skøjtebanen blive ombygget, så den kommer til at fungere efter hensigten.