Velkommen til det nye idrætsanlæg på Genforeningspladsen

• Foto: Ulrich Jakobsson
Det nye anlæg blev indviet af Kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen lørdag d. 20. maj ved en stor åbningsfest på pladsen.

Om det nye anlæg

Anlægget indeholder en ny 11-mands kunstgræsbane i kombination med en permanent 400-meters rundløbsbane til skøjteløb, der hver vinter dækker Genforeningspladsen. Skøjtebanen er den eneste af sin slags i Danmark.

Tidsrummet, hvor pladsen kan bruges til fodbold og skøjteløb, bliver længere, fordi der ikke skal bruges tid på at sætte skøjtebanen op og tage den ned igen, ligesom perioden for indfrysning og optøning af is bliver kortere. Det nye idrætsanlæg er med andre ord mere bæredygtigt.

Om sommeren benyttes hele kunstgræsbanen, og i vinterperioden opdeles kunstgræsbanen til 400-meter hurtigløb på is, samt en mindre kunstgræsbane til fodbold. Der er desuden etableret en tilhørende bygning, som rummer teknikrum til køleanlæg, slibning og opbevaring af skøjter samt café, toilet og skøjteudlejning.

Overskudsjord fra ombygningen er blevet brugt til at etablere en vold mellem skøjtebanens ene side og tennisbanerne. Volden er udformet, så den også fungerer som en slags tribune for skøjteløb og fodbold samtidig med, at den indgår i det samlede aktivitetslandskab og kan benyttes til fx leg og intervaltræning, rekreativt ophold, solbadning, picnic osv.

I skøjtebanens runding nærmest "strøget", er der af hensyn til funktionen som smelteområde om vinteren, lavet fast belægning. Dette areal er indrettet med faciliteter til udendørs fitness og længdespring.